Hva er forskjellen mellom pneumatiske fendere og Yokohama-fendere?

Hva er forskjellen mellom pneumatiske fendere og Yokohama-fendere? Pneumatiske fendere og Yokohama-fendere er faktisk to navn på det samme produktet. Pneumatiske fendere er gummifendere fylt med luft (derav navnet pneumatiske fendere). Denne typen fender ble først utviklet i 1958 av Yokohama, og har siden den gang blitt mye brukt i skipsfart og havner over hele verden.

Yokohama pneumatisk fender

I hvilke situasjoner brukes pneumatiske fendere?

Yokohama-type fendere brukes i (sjø)havner for fortøyning av skip, samt om bord på skipene selv. På skip brukes de ofte som beskyttelse i situasjoner der fartøy (som bunkringsbåter) legger seg inntil hverandre for å overføre last. I tillegg benyttes pneumatiske fendere også ofte i offshore-prosjekter og i mudringsindustrien.

Yokohama fender i bruk på skip

Flyter pneumatiske fendere?

Fordi pneumatiske fendere er fylt med luft, flyter de – akkurat som skum- eller PU-fendere. Det finnes likevel viktige forskjeller mellom disse typene. Les også: Hva er forskjellene mellom pneumatiske (Yokohama-type) fendere og skumfendere?

Tilbake til bloggen
Tugboat with pneumatic fenders

Om FenderTec

FenderTec har over 50 års erfaring med å produsere ulike tekniske gummiprodukter. Vi spesialiserer oss på produksjon av gummifendere og støtprofiler for beskyttelse av kaier, brygger, pontonger, lastekaier, taubåter, arbeidsbåter og andre fartøyer.

FenderTec tilbyr standard gummifendere og støtprofiler laget av gummi av høyeste kvalitet. Skreddersydde produkter kan også leveres i henhold til kundens spesifikasjoner. Alle gummifendere kan bores med monteringshull, kuttes til ønsket lengde og avsluttes med skråkanter. I tillegg kan gummifendere vulkaniseres til en kundespesifikk radius, noe som gjør dem ideelle for montering rundt baugen eller hekken på et skip. Med omfattende produksjons- og servicefasiliteter i Europa leverer FenderTec høykvalitetsløsninger med korte leveringstider.

KONTAKT OSS